Overvejer du at starte din egen webshop? Her får du en udførlig guide med 12 trin du skal i gennem for at lykkedes med din webshop.
Det kan være svært at gennemskue, hvordan man starter sin egen webshop. Der er mange ting, du skal have på plads, inden du er klar til at modtage dine første kunder i webshoppen.
Men fortvivl ikke. Du er kommet til dette rette sted.
På denne side får du svar på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at realisere dine e-handelsdrømme.
Vi giver dig 12 konkrete råd til, hvad du skal have styr på, når du starter en webshop:
#1 Forretningsplan
#2 Momsregistrering
#3 Navngivning
#4 Webshopplatform
#5 Betalingsløsning
#6 Økonomisystem
#7 Fragtaftaler
#8 Lagerstyring
#9 Design
#10 Produkter
#11 Markedsføring
#12 Kundeservice
En forretningsplan kan også kaldes fundamentet for din webshop – og kan med rette bruges som en realistisk forventningsafstemning.
I din forretningsplan bør du definere:
Her kan du læse mere om, hvordan du laver en forretningsplan >>
For at opstarte din virksomhed – sådan helt officielt – skal du blive momsregistreret og have dig et CVR-nummer.
Klik her for at registrere din virksomhed og få et CVR-nummer >>
I den forbindelse skal du også vælge dit officielle virksomhedsnavn, og så bør du også oprette en ny bankkonto til din virksomhed, så du ikke blander din webshop med din privatøkonomi.
Når du skal navngive din webshop, kan du vælge dit officielle virksomhedsnavn (se ovenfor), hvis det giver mening for forretningen. Ellers sørg for at vælge et sigende og gerne unikt navn for din webshop.
Husk, at navnet helst skal være det samme som det domænenavn, dine kunder skal indtaste for at besøge din webshop. Det er vigtigt, at domænet derfor er ledigt.
Vil du gerne have et navn, hvor 'æ', 'ø' eller 'å' indgår? Så anbefaler vi, at du samtidig sikre dig domænet med 'ae', 'oe' eller 'aa'.
Er du i tvivl om, hvilket navn du skal vælge? Læs her, hvordan du vælger et godt domænenavn >>
Vi skal nu til et af de (måske) vigtigste punkter på listen over, hvad du skal være opmærksom på, når du starter en webshop. Du skal vælge en webshopløsning.
Der er mange webshopudbydere at vælge imellem, men det er ikke ligemeget, hvilken webshopplatform du vælger. Det kan nemlig have stor betydning for det videre forløb. F.eks. hvor mange ressourcer og tid du skal bruge på at gøre webshoppen køreklar, og hvor nemt det er at få din webshop integreret med andre løsninger og værktøjer.
Grundlæggende findes der 2 slags webshopplatforme:
Til nye e-købmænd, der ikke er 100-meter-mestre i at kode, anbefaler vi en hosted shop, når du skal vælge webshopløsning. Så er din webshop nemlig allerede halvvejs i mål, da meget af den grundlæggende opbygning er på plads fra start af.
Vælger du en webshopløsning hos DanDomain, får du en stærk webshopplatform, som +3000 kunder allerede bruger, og som har massevis af integrationsmuligheder.
Du får også gratis support, sparring og seminarer – ja, kort sagt, får du redskaberne til at blive en god e-købmand. Og du kan naturligvis prøve webshoppen i 30 dage – helt gratis og uforpligtende.
Se 6 stærke grunde til at vælge DanDomains webshopløsning her >>
Vi har nu været omkring de første fire råd, hvis du ønsker at starte en webshop, nemlig forretningsplan, officiel registrering af din virksomhed, navngivning og valg af webshopplatform.
Men det er naturligvis ikke det hele.
Vi har stadig otte brugbare råd til dig, så læs videre, og find ud af, hvad du stadig mangler at få styr på, inden din webshop er klar til at gå live.
På din webshop skal du sælge produkter. Det betyder, at folk skal kunne købe og betale for dine varer. Men for at du kan tage imod kreditkort som Visa og Dankort, skal du have en betalingsløsning.
Vælger du DanDomains betalingsløsning får du et sikkert og gennemtestet system, hvor du kan implementere kortbetaling på en enkel og billig måde. Læs mere om DanDomains betalingsløsning her >>
Ønsker du at benytte DanDomains betalingssystem, skal du have en indløsningsaftale med enten Nets eller Clearhaus for at kunne modtage betaling med de forskellige korttyper.
Som webshopejer skal du tage imod ordrer, sende regninger, ordne moms, betale leverandører og meget mere. Derfor får du brug for et økonomisystem til at bogføre, fakturere og lignende.
Med et økonomisystem sparer du typisk også meget tid på manuelt (og ofte kedeligt) arbejde, og dit regnskab vil typisk være mere ajourført.
Vi anbefaler, at du vælger et system, der kan integreres med din webshopplatform, f.eks. Dinero, e-conomic, Dynamics NAV eller Billy.
Når dine kunder har købt en eller flere varer, er det din opgave at få dem sendt fra lageret og hjem til dem. Derfor skal du have en aftale med ét eller flere fragtfirmaer, så du kan få dine varer ud til kunderne.
De mest almindelige i Danmark kan eksempelvis være PostNord, GLS, Bring, DAO, Shipmonda m.fl.
Vi anbefaler, at du vælger en løsning, hvor det er muligt for dine kunder at vælge mellem forskellige pakkeløsning. Mange foretrækker f.eks. selv at vælge, hvilken pakkeshop deres vare skal leveres i. Mens andre kunder hellere vil betale ekstra for hurtig levering.
Du skal have et lager med de varer, du skal sælge på din webshop.
Hvor mange varer du skal have på lager, afhænger af, hvad du tror, efterspørgslen bliver. Overvej f.eks. om du vil have alle varer på lager, eller om du måske skal nøjes med dem, du tror, der er størst efterspørgsel efter.
Førstnævnte løsning kan være ret dyr for dig, hvis du ikke kan få afsat varerne. Derudover skal du også overveje, om du skal leje noget lagerplads, og i så fald hvor meget.
Det er især vigtigt at forventningsafstemme med dine kunder, så de klart og tydeligt kan se, om en varer er på lager eller ej - og hvornår den i så fald kommer på lager.
Grundlæggende anbefaler vi, at du sælger produkter, du kan stå inde for – og som der er efterspørgsel efter. På den måde øger du chancerne for et salg.
Det er vigtigt, at du er (eller bliver) ekspert i det, du sælger, så kunderne finder dig troværdig. Overvej også, om du ønsker at tilbyde et stort udvalg af varer, eller om du hellere vil fokusere på et niche-område.
Det kan ofte være en fordel at starte en niche webshop. Med en niche webshop fremstår din forretning som værende ekspert på området. Du slipper også for at konkurrere med de store sites, som f.eks. Zalando.dk, der har et kæmpe vareudvalg.
Omvendt skal du også vælge noget, der er efterspørgsel efter. Her kan du bruge Google til at undersøge, hvad folk egentlig søger efter – og dermed få svar på, om der er et marked for det, du ønsker at sælge på din webshop.
Få flere tips og redskaber til at finde ud af, hvad du skal sælge, lige her >>
Når du har oprettet din webshop hos en udbyder og fundet ud af, hvad du skal sælge, er det tid til at klargøre og finpudse dit butiksvindue.
En webshop er nemlig på mange måder som et online butiksvindue. Det er her, du viser dine produkter frem på en appetitlig måde.
Førstehåndsindtrykket betyder meget. Derfor skal du have lavet et logo, som passer godt til din webshops navn. Et godt og simpelt logo giver også en høj troværdighed.
Du skal også vælge (eller udvikle) et design, der passer til dit navn, din idé og din branche. Designet skal gerne se professionelt ud, være flot og have god luft omkring billeder, knapper og tekst.
Mange webshopsystemer, som f.eks. DanDomains, tilbyder en række gratis designs. Ellers har du også mulighed for at tilkøbe skræddersyede designs af f.eks. vores samarbejdspartnere.
Som sagt er en webshop ligesom et butiksvindue – bare online. Det vil sige, at du skal præsentere dine produkter på en hensigtsmæssig og tiltrækkende måde.
Det gør du ved at tage nogle gode produktbilleder og skrive nogle gode dertilhørende produktbeskrivelser.
Din webshop er klar, varerne er klar, aftaler med leverandører er klar - ja, kort sagt, du er klar til at få dit første salg i din webshop.
Men for at skaffe kunder i butikken skal folk vide, at din webshop findes. Og her kommer markedsføring ind i billedet.
Der er mange metoder til at gøre din webshop mere synlig. Her kommer vi omkring 6, som vi synes, er særligt effektive.
Én ting er at skaffe kunder til din webshop. En anden ting er at få dem til at besøge og købe hos dig igen og igen.
Hvis du vil sikre, at dine kunder kommer igen, eller måske endda anbefaler dig til andre, skal du have styr på din kundeservice og -support.
Har du ikke styr på det, kan du risikere at få et dårligt rygte og miste potentielle kunder.
Yder du omvendt god service, skaber det loyale kunder, der har lyst til at handle os dig igen. Og som måske anbefaler dig til andre.
Hos DanDomain hjælper vi dig godt i gang med at starte din egen webshop og gøre den succesfuld.
Vores webshopløsning er et perfekt fundament at starte på som ny e-købmand.
Du får adgang til en teknisk, stærk webshop software med mange integrationsmuligheder, SEO-optimeret opbygning og responsive designs – til en skarp pris, hvor du slipper for at kode og udvikle.
Er du interesseret i at vide mere om DanDomain Webshop?
Klik her for at læse 6 grunde til, at du bør vælge vores webshopløsning >>
Her kan du også læse mere om vores priser, designmuligheder, apps og meget mere.
Email: support@dandomain.dk · Mandag-fredag: 8.00-22.00 · Weekend + helligdage: 9.00-21.00
Telefon: 8777 9045 · Mandag-fredag: 8.00-16.00 · Weekend + helligdage: Lukket
© 2009-2019 DanDomain A/S. CVR. 29412006 · Cookiepolitik