Hvordan starter jeg min egen webshop?
Overvejer du at starte din egen webshop? Her får du en udførlig guide med 12 trin, du skal i gennem for at lykkedes med din webshop.

Lav en webshop selv
Det kan være svært at gennemskue, hvordan man starter sin egen webshop. Der er mange ting, du skal have på plads, inden du er klar til at modtage dine første kunder i webshoppen.
Men fortvivl ikke. Du er kommet til dette rette sted. På denne side får du svar på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at realisere dine e-handelsdrømme.
Vi giver dig 12 konkrete råd til, hvad du skal have styr på, når du starter en webshop:
#1 Forretningsplan
#2 Momsregistrering
#3 Navngivning
#4 Webshopplatform
#5 Betalingsløsning
#6 Økonomisystem
#7 Fragtaftaler
#8 Lagerstyring
#9 Design
#10 Produkter
#11 Markedsføring
#12 Kundeservice

#1 Lav en forretningsplan
En forretningsplan kan også kaldes fundamentet for din webshop – og kan med rette bruges som en realistisk forventningsafstemning.
I din forretningsplan bør du definere:
- Din ide – hvad er det helt præcist, du vil med din webshop?
- Målgruppen – hvem er målgruppen? Vær gerne så konkret som muligt
- Mulige samarbejdspartnere – hvem vil du (måske på sigt) samarbejde med? Medarbejdere? Leverandører? osv.
- Markedsanalyse – undersøg din branche og konkurrenter. Hvordan kan du skille dig ud?
- Budget – lav en plan for dine forventede omkostninger og indtægter
- Styrker og udfordringer ved dit koncept
#2 Opret CVR-nummer og bliv momsregistreret
For at opstarte din virksomhed – sådan helt officielt – skal du blive momsregistreret og have dig et CVR-nummer.
Klik her for at registrere din virksomhed og få et CVR-nummer >>
I den forbindelse skal du også vælge dit officielle virksomhedsnavn, og så bør du også oprette en ny bankkonto til din virksomhed, så du ikke blander din webshop med din privatøkonomi.
Har du allerede en fysisk butik, som du ønsker at få online, så kan du i stedet læse mere her.
#3 Navngiv din webshop
Når du skal navngive din webshop, kan du vælge dit officielle virksomhedsnavn (se ovenfor), hvis det giver mening for forretningen. Ellers sørg for at vælge et sigende og gerne unikt navn for din webshop.
Husk, at navnet helst skal være det samme som det domænenavn, dine kunder skal indtaste for at besøge din webshop. Det er vigtigt, at domænet derfor er ledigt.
Vil du gerne have et navn, hvor 'æ', 'ø' eller 'å' indgår? Så anbefaler vi, at du samtidig sikrer dig domænet med 'ae', 'oe' eller 'aa'.
Er du i tvivl om, hvilket navn du skal vælge? Læs her, hvordan du vælger et godt domænenavn >>

Lav en webshop - dette skal du være opmærksom på
Vi skal nu til et af de vigtigste punkter på listen over, hvad du skal være opmærksom på, når du starter en webshop. Du skal vælge en webshopløsning.
Der er mange webshopudbydere at vælge imellem, men det er ikke ligemeget, hvilken webshopplatform du vælger. Det kan nemlig have stor betydning for det videre forløb. F.eks. hvor mange ressourcer og tid du skal bruge på at gøre webshoppen køreklar, og hvor nemt det er at få din webshop integreret med andre løsninger og værktøjer.
Grundlæggende findes der 2 slags webshopplatforme:
-
Open source, hvor du har fuld adgang til den bagvedliggende kode, hvilket gør det fleksibelt, men også komplekst. Læs mere om WordPress, der er open source og verdens mest populære Content Management System.
-
Closed source (eller hosted), hvor du ikke har fuld adgang til den bagvedliggende kode, da shoppen hostes/drives af andre. Til gengæld giver det en række andre fordele - især hvis du ønsker at få en god og nem start med din webshop - bl.a. i forhold til sikkerhed, pris og support. Se flere fordele nedenfor.
6 fordele ved en closed source shop
Nemt at komme i gang
Halvvejs i mål fra start
Sikkerhed og opdateringer
Fast, månedlig pris
Gratis support
Prøv først

#4 Vælg en god webshopløsning
Til nye e-købmænd, der ikke er 100-meter-mestre i at kode, anbefaler vi en hosted shop, når du skal vælge webshopløsning. Så er din webshop nemlig allerede halvvejs i mål, da meget af den grundlæggende opbygning er på plads fra start af.
Lav en webshop hos DanDomain, og du får en stærk webshopplatform, som +3000 kunder allerede bruger, og som har massevis af integrationsmuligheder.
Du får også gratis support, sparring og seminarer – kort sagt får du redskaberne til at blive en god e-købmand. Og du kan naturligvis prøve webshoppen i 30 dage – helt gratis og uforpligtende.
Vores bedste råd til dig, der vil starte en webshop
Vi har nu været omkring de første fire råd, hvis du ønsker at starte en webshop, nemlig forretningsplan, officiel registrering af din virksomhed, navngivning og valg af webshopplatform.
Men det er naturligvis ikke det hele.
Vi har stadig otte brugbare råd til dig, så læs videre, og find ud af, hvad du stadig mangler at få styr på, inden din webshop er klar til at gå live.
#5 Få et betalingssystem og en indløsningsaftale
På din webshop skal du sælge produkter. Det betyder, at folk skal kunne købe og betale for dine varer. For at du kan tage imod kreditkort som Visa og Dankort, skal du have en betalingsløsning.
Vælger du DanDomains betalingsløsning, får du et sikkert og gennemtestet system, hvor du kan implementere kortbetaling på en enkel og billig måde.
Ønsker du at benytte DanDomains betalingssystem, skal du have en indløsningsaftale med enten Nets, Clearhaus, Worldline, Swedbank Pay eller Evalon for at kunne modtage betaling med de forskellige korttyper.


#6 Anskaf et økonomisystem
Som webshopejer skal du tage imod ordrer, sende regninger, ordne moms, betale leverandører og meget mere. Derfor får du brug for et økonomisystem til at bogføre, fakturere og lignende.
Med et økonomisystem sparer du typisk også meget tid på manuelt (og ofte kedeligt) arbejde, og dit regnskab vil typisk være mere ajourført.
Vi anbefaler, at du vælger et system, der kan integreres med din webshopplatform, f.eks. Dinero, e-conomic, Dynamics NAV eller Billy.
#7 Lav en fragtaftale
Når dine kunder har købt en eller flere varer, er det din opgave at få dem sendt fra lageret og hjem til dem. Derfor skal du have en aftale med ét eller flere fragtfirmaer, så du kan få dine varer ud til kunderne.
De mest almindelige i Danmark kan eksempelvis være PostNord, GLS, Bring, DAO, Shipmondo m.fl.
Vi anbefaler, at du vælger en løsning, hvor det er muligt for dine kunder at vælge mellem forskellige pakkeløsninger. Mange foretrækker f.eks. selv at vælge, hvilken pakkeshop deres vare skal leveres i. Mens andre kunder hellere vil betale ekstra for hurtig levering.
#8 Få styr på lager og indkøb af varer
Du skal have et lager med de varer, du skal sælge på din webshop.
Hvor mange varer du skal have på lager, afhænger af, hvad du tror, efterspørgslen bliver. Overvej f.eks. om du vil have alle varer på lager, eller om du måske skal nøjes med dem, du tror, der er størst efterspørgsel efter.
Førstnævnte løsning kan være ret dyr for dig, hvis du ikke kan få afsat varerne. Derudover skal du også overveje, om du skal leje noget lagerplads, og i så fald hvor meget.
Det er især vigtigt at forventningsafstemme med dine kunder, så de klart og tydeligt kan se, om en varer er på lager eller ej - og hvornår den i så fald kommer på lager.
I stedet for at have dit eget lager kan du også overveje dropshipping. Læs mere, hvad dropshipping er lige her >>
%20copy.jpg?width=495&height=700&name=man-by-truck-guy-delivery-uniform-man-medical-mask-coronavirus-concept%20(1)%20copy.jpg)
Hvad skal du sælge?
Grundlæggende anbefaler vi, at du sælger produkter, du kan stå inde for – og som der er efterspørgsel efter, så du øger chancerne for et salg.
Det er vigtigt, at du er (eller bliver) ekspert i det, du sælger, så kunderne finder dig troværdig. Overvej også, om du ønsker at tilbyde et stort udvalg af varer, eller om du hellere vil fokusere på et niche-område.
Det kan ofte være en fordel at starte en niche webshop, så fremstår din forretning nemlig som værende ekspert på området. Du slipper også for at konkurrere med de store sites, som f.eks. Zalando.dk, der har et kæmpe vareudvalg.
Omvendt skal du også vælge noget, der er efterspørgsel på. Her kan du bruge Google til at undersøge, hvad folk egentlig søger efter – og dermed få svar på, om der er et marked for det, du ønsker at sælge på din webshop.
Få flere tips og redskaber til at finde ud af, hvad du skal sælge, lige her >>

En webshop er dit online butiksvindue
Når du har oprettet din webshop hos en udbyder og fundet ud af, hvad du skal sælge, er det tid til at klargøre og finpudse dit butiksvindue.
En webshop er nemlig på mange måder som et online butiksvindue. Det er her, du viser dine produkter frem på en appetitlig måde.
#9 Design dit logo og udtryk
Førstehåndsindtrykket betyder meget. Derfor skal du have lavet et logo, som passer godt til din webshops navn. Et godt og simpelt logo giver også en høj troværdighed.
Du skal også vælge eller udvikle et design, der passer til dit navn, din idé og din branche. Designet skal gerne se professionelt ud, være flot og have god luft omkring billeder, knapper og tekst.
Mange webshopsystemer, som f.eks. DanDomains, tilbyder en række gratis designs. Ellers har du også mulighed for at tilkøbe skræddersyede designs af f.eks. vores samarbejdspartnere.
#10 Tag produktbilleder og skriv produktbeskrivelser
Som sagt er en webshop ligesom et butiksvindue – bare online. Det vil sige, at du skal præsentere dine produkter på en hensigtsmæssig og tiltrækkende måde.
Det gør du ved at tage nogle gode produktbilleder og skrive nogle gode produktbeskrivelser.
- Produktbilleder: Tag billeder af alle dine produkter. Brug gerne samme baggrund, men forskellige vinkler, så du viser produktet fra alle sider. Husk at navngive billederne, da mange søger efter billeder på Google, og så er det vigtigt, at din navngivning passer til produktet.
- Produkttekster: Skriv tekster til alle dine produkter. Undgå at kopiere teksterne fra leverandøren, og beskriv i stedet produkterne grundigt med dine egne ord. Tilføj materiale, størrelse og - vigtigst af alt - hvad deres funktion/værdi er. Husk samtidig at inkludere relevante søgeord, så dine produkter kan findes på Google.

Sådan får du kunder i en nystartet webshop
Din webshop er klar, varerne er klar, aftaler med leverandører er klar - kort sagt er du er klar til at få dit første salg på din webshop.
Men for at skaffe kunder i butikken skal folk vide, at din webshop findes, og her kommer markedsføring ind i billedet.
Der er mange metoder, du kan bruge for at gøre din webshop mere synlig. Her kommer vi omkring 6 effektive metoder til din markedsføring
Nyhedsbreve
Sociale medier
Annoncering
SEO
Samarbejder
Google Analytics

#12 Husk den gode kundeservice og få loyale kunder
Én ting er at skaffe kunder til din webshop. En anden ting er at få dem til at besøge og købe hos dig igen og igen.
Hvis du vil sikre, at dine kunder kommer igen, eller måske endda anbefaler dig til andre, skal du have styr på din kundeservice og -support.
Har du ikke styr på det, kan du risikere at få et dårligt rygte og miste potentielle kunder.
Yder du omvendt god service, skaber det loyale kunder, der har lyst til at handle os dig igen, som måske anbefaler dig til andre.
Start din webshop hos DanDomain
Vi har nu været igennem listen med de 12 ting, du skal have styr på, når du starter din egen webshop.
Er du klar til at komme i gang?
Den perfekte løsning til nye webshopejere
Hos DanDomain hjælper vi dig godt i gang med at starte din egen webshop og gøre den succesfuld. Det gælder også, hvis du ønsker at sælge B2B. Læs mere om B2B webshop her.
Vores webshopløsning er et perfekt fundament at starte på som ny e-købmand.
Du får adgang til en teknisk, stærk webshop software med mange integrationsmuligheder, SEO-optimeret opbygning og responsive designs – til en skarp pris, hvor du slipper for at kode og udvikle.
Hvorfor vælge os?
Gratis kurser
Stort hjælpeunivers
Dansk support
Kom i gang med din egen webshop nu
Prøv din egen webshop i 30 dage – helt gratis og helt uforpligtende.
Herefter starter prisen fra kr. 189/md.
Vil du vide mere?
Er du interesseret i at vide mere om DanDomain Webshop?
Klik her for at læse mere om vores webshopløsning >>
Her kan du også læse mere om vores priser, designmuligheder, apps og meget mere.
Ønsker du en B2B webshop, med de bedste betingelser for B2B-succes, så kan du læse meget mere her.