Du har en drøm om at starte din egen webshop - at blive selvstændig og selv kunne planlægge arbejdsdagene.
Men hvad pokker skal du lige sælge?
Når du er færdig med at læse dette indlæg, så har du fået redskaberne til at vælge dit produkt og er ét skridt tættere på at starte din webshop.
Vi ønsker dig held og lykke med at finde dit produkt.
Læs om:
✔️ Hvad sælger bedst på nettet?
✔️ 7 punkter, du bør overveje
✔️ Niche webshop - slip uden om konkurrenter
✔️ Sælg noget, du brænder for
✔️ Forbrugerne er vilde med abonnementer
✔️ Alt kan sælges på nettet
✔️ Gode værktøjer, du kan bruge
E-handelsanalysen bygger på 7.298 besvarelser. Se analysen her
1. Små og lette varer giver lave fragtpriser. Her er smykker, garn og andet hobbytilbehør et perfekt eksempel.
2. Hvad med varelager? Varer, der ikke fylder meget, gør det muligt at have lager derhjemme. Du kan også overveje dropshipping, som du kan læse mere om her >>
3. Overvej, hvorvidt der vil være en høj eller lav returrate. Undertøj har en lav returrate, hvorimod bukser kan svinge meget i både størrelse og pasform.
4. Tag stilling til produktets holdbarhed. Eksempelvis kan teknik have tendens til at gå i stykker inden 2 år, hvor du som webshopejer har pligt til at udbedre fejlen eller tilbagebetale pengene.
5. Det er en fordel at vælge et produkt med svag konkurrence og med få konkurrenter. Her undersøger du dine konkurrenter blot ved at foretage grundige søgninger på Google.
6. Er dit produkt sæsonbetonet? Skal du leve af din webshop, bør du have et vareudvalg, der sælger året rundt.
7. Start en niche webshop. Det er lettere at blive konkurrencestærk, hvis du fokuserer på én produkttype.
Konkurrencen inden for fx produktkategorien “Tøj, sko og accessories” er rigtig hård med store spillere som Zalando, Boozt og H&M på markedet.
Derfor kan det være en god idé at starte en niche webshop.
Jo mere specifikke dine kunder er, og jo mere du kan indsnævre deres interesse, des lettere er det for dig at udkonkurrere de store webshops.
En niche webshop kan fx være, at du sælger t-shirts med motiver af hunde.
Kundesegmentet er meget lille, men til gengæld vil de kunder, der besøger din webshop være langt mere tilbøjelige til at handle hos dig med det samme, fordi du har specialiseret dig inden for dette specifikke område.
Når du starter en niche webshop, har du fokus på én type produkter, hvilket får dig til at fremstå som en ekspert.
Et eksempel er webshoppen zooshirts.dk, der har specialiseret sig i t-shirts med dyremotiver. Da webshoppen udelukkende består af t-shirts med motiver af dyr, giver det dem mulighed for at have et større udvalg i forhold til, hvis de også skulle investere i andre produkter.
I dag køber vi gerne mere end bare ét produkt, når vi shopper på nettet.
Vi køber også hele den oplevelse, der følger med produktet.
Vil du også skabe en oplevelse for dine kunder?
Så kan det være en fordel, hvis du er passioneret for dine produkter.
Ved du allerede, hvad du brænder for, og har du måske allerede en fysisk butik, som du gerne vil have online? Så læs med her.
Start med at tænke over, hvad du interesserer dig for.
Det er typisk sjovere at sælge noget, som du interesserer dig for i stedet for et produkt, som du egentlig er ligeglad med.
Overvej følgende for at spore dig ind på, hvilke produkter du ville være god til at sælge?FDIHs halvårlige e-handelsanalyse for 2019 viser, at abonnementskøb udgør 20% af den samlede handel blandt danskerne.
Denne produkttypes fremgang skyldes i høj grad belejlighed.
Kunderne skal ikke bruge tid på regelmæssig genbestilling og afhentning, hvis de i stedet vælger at abonnere på det.
Hvem vil ikke elske at få en månedlig levering med lækre delikatesser?
Det er en fleksibel løsning, da kunderne kan opsige abonnementet, hvis de ikke længere bruger produktet eller servicen.
Det kan være attraktivt i stedet for at bruge en stor sum penge på at købe et produkt.
En fordel ved abonnementsprodukter er, at du cirka ved, hvor mange abonnementer, der betaler hver uge/måned/år.
Der kan selvfølgelig være udsving, men det er nemt for dig at lave et estimat.
Hver uge
Hver måned
Hver 3. måned
Google Trends
Google Trends er et gratis værktøj, der gør det muligt for dig at udforske, hvad der trender på Google.
Det er oplagt at kigge nærmere på i din søgning efter, hvad du skal sælge på din webshop.
Vil du sælge tøj, kan du fx indtaste "sommertøj" og "vintertøj" i en sammenligning på Google Trends.
Så vil du få en graf, der viser, hvor populær den ene søgefrase er i forhold til den anden - og hvornår søgefraserne hitter.
Google Søgeordsplanlægning
Søgeordsplanlægning er et gratis værktøj, som du kan bruge til at klare følgende opgaver:
Læs mere om, hvordan du skal agere for at nå til tops i Google, her.
Email: support@dandomain.dk · Mandag-fredag: 8.00-22.00 · Weekend + helligdage: 9.00-21.00
Telefon: 8777 9045 · Mandag-fredag: 8.00-16.00 · Weekend + helligdage: Lukket
© 2009-2021 DanDomain A/S. CVR. 29412006 · Cookiepolitik