Hop med på den populære bølge: Dropshipping

Dropshipping er kun blevet mere og mere populært over de seneste 5 år (se billedet nedenfor).

graf-interesse-for-dropshipping

Interesse i dropshipping på verdensplan de sidste 5 år.

Så hvis du er helt ny til online handel eller overvejer at starte en webshop, så bliver du vild med de simple steps i denne guide.

Lad os komme i gang med dropshipping!

#1 Hvad er dropshipping?

Dropshipping bruges af webshops og er en forretningsform, hvor varerne
ikke opbevares på eget lager. Varerne pakkes og afsendes derimod direkte
fra leverandøren til slutkunden.

Så snart en kundeordre fuldføres i webshoppen, sendes ordren videre til leverandøren/producenten, som overtager processen herfra.

Den sælgende webshop sørger således blot for at markedsføre
produkterne på hjemmesiden i form af billeder, produktkategorier,
produkttekst m.m. samt at sælge varen.

Derfor køber webshoppen altså først varen af sin leverandør, når kunden
har lagt en ordre i webshoppen.

Ordren sendes videre fra webshoppen til leverandøren, som derefter
sender varen direkte ud til shoppens kunder med din pakkelabel på.
Dermed kan kunden ikke se, at varen ikke er afsendt af dig, men af din
leverandør.

Dropshipping bruges typisk af nystartede forretninger, da det er en
forholdsvis nem måde at komme i gang med – men også af større
forretninger, som ønsker at udvide deres eksisterende varelager uden en
ekstra investering.

Dropshipping_infographic-01
Dropshipping-01

#2 Hvad betyder dropshipping?

Dropshipping betyder helt enkelt, at du ikke selv opbevarer og afsender
dine varer, men får dem opbevaret og afsendt hos din leverandør.

Dine varer står altså på deres lager, som de sørger for at afsende.

Og du skal ikke engang betale én krone, før du allerede har solgt varen på
din webshop.

Det lyder umiddelbart ret nemt, ikke?

Det er det faktisk også langt hen ad vejen.

Men (der er altid et men) hvis det er så nemt, hvorfor er alle webshops så
ikke bare dropshippers?

Som med alt andet er der også både fordele og ulemper ved dropshipping,
som du bør overveje, inden du starter din dropshippingforretning.

Lad os gennemgå både fordelene og ulemperne ved denne
forretningsform, inden du kaster dig ud i dit nye forretningseventyr.

#3 Fordele ved dropshipping

Vi starter med at gennemgå fordelene ved at sælge varer online via dropshipping-metoden.

Den helt åbenlyse fordel er naturligvis, at du ikke har omkostninger til et varelager.

Uden lageromkostning sparer du penge, som du kan investere i at sælge flere varer i din webshop.

Det lyder ret smart, ikke?

Det er netop også derfor, at dropshipping er en god forretningsmodel for nye iværksættere – det er nemt at komme i gang med.

Lad os kigge på de andre fordele ved dropshipping:

Du køber først varen, når den allerede er solgt til kunden
Du får aldrig en direkte vareomkostning, før du har en tilsvarende vareindtægt.
Lav kapitalkrav til opstart af webshop
Dit opstartskapitalkrav er formindsket, hvilket gør risikoen ved at starte din webshop lavere.
Kort sagt; du har færre penge investeret.
Du undgår at binde penge i et varelager
Du risikerer ikke at bruge penge på lokaler, forsikringer og et varelager, som du måske ikke kan få afsat igen. De penge, som du sparer, kan du investere i markedsføring og flere kunder.
Du slipper for at bruge tid på lageret
Synes du, at det er sjovt at pakke ordrer? Nej vel? Brug hellere tiden på at hente flere kunder ind i forretningen og yde fantastisk service til dine kunder.
Adgang til stort produktsortiment
I og med at du ikke skal facilitere varelageret selv, så kan du have mange produkter ”på lager” på din webshop allerede fra første dag.
Arbejd fra hvor som helst
Du kan sidde på terrassen i sommerhuset og sørge for, at dine kunder modtager deres varer - så længe du har en internetforbindelse, så du kan kommunikere med dine leverandører og kunder.

#4 Ulemper ved dropshipping

Dropshipping-modellen er desværre ikke nødvendigvis ”den gyldne hemmelighed” til
webshopsucces eller økonomisk rigdom.

Der er nemlig også ulemper ved denne forretningsform.

Men er du opmærksom på dem (og det er du heldigvis om lidt) og har en klar plan for, hvordan
du skal overkomme dem – så er du allerede langt.

Lad os gennemgå udfordringerne ved dropshipping:

Lavere fortjeneste

Når du køber varen, så køber du ét stk. ad gangen frem for 50-100 stk.

Derfor vil du ikke opnå en mængderabat, som hvis du havde indkøbt til eget varelager.

Håndteringsgebyr

Det tager længere tid at pakke mange enkeltvise ordrer frem for enkelte store.

Derfor tager det længere tid for leverandørens lagermedarbejdere at servicere dig og din webshop, end de webshopejere, der køber varer til deres eget lager.

Derfor vil du opleve, at leverandørerne kan opkræve et håndteringsgebyr (fx 30 kr. pr. ordre) for deres service.

Leverandørens kvalitet (pakker, afsendelse, lagerbeholdning)

Har du før prøvet at få skylden for noget, som du ikke havde noget med at gøre?

Når du dropshipper, har du ingen kontrol over leverandørens kvalitet ift. afsendelsen af varen:

  • Er pakken bulet, når den kommer frem?
  • Er varen støvet efter at have ligget på lager?
  • Er der påført den korrekte leveringsadresse?

De fleste leverandører har naturligvis styr på dette – men alle laver fejl en gang imellem.

Når det sker, så er det dig og din webshop, der hæfter for leverandørens fejl overfor dine kunder.

Refunderinger kan skabe udfordringer

Hvis en kunde ønsker at returnere en vare – enten pga. fejlkøb eller reklamation – så er det vigtigt at have en klar aftale med dine leverandører.

Skal kunden sende varen retur til leverandøren? Eller skal kunden sende varen retur til dig? I så fald, hvad stiller du op med varen herfra?

Og hvad med fragtomkostninger, hvis kunden har bestilt en ordre med produkter fra flere forskellige leverandører? Hvor lang tid går der, før kunden
opretter en reklamationssag, og til varen lander hos din leverandør, inspiceres og vurderes som gyldig/ugyldig reklamation, og pengene
tilbagebetales?

Sørg for at have helt klare aftaler med din(e) leverandør(er) i disse tilfælde, så du altid kan give dine kunder den bedste service.

Koordinering af lagerstatus

Hvilke varer er på lager? Har du nu også denne trøje i hvid? Og i størrelse large?

Der kan komme mange spørgsmål vedr. lagerstatus på forskellige varer.

Med dropshipping er du ikke herre over eget varelager. Derfor er du afhængig af din leverandør, hver gang en kunde stiller spørgsmål vedr.
varelageret.

Og det kan tage meget af din tid at kommunikere frem og tilbage mellem kunde og leverandør. Tid, som du potentielt set kunne have brugt på at
hente flere kunder til din forretning.

Nøglen til at undgå dette er automatisering!

Heldigvis tilbyder de fleste dropshipping-leverandører en direkte integration mellem deres varelager og din webshop, så det hele opdateres
automatisk.

 
Fordele-ulemper

Flest fordele eller ulemper?

Nu har vi gennemgået nogle af de fordele og ulemper, der er ved
dropshipping.

Du vil sikkert støde på både flere fordele og flere ulemper – men
disse er de mest gængse.

Men du er selvfølgelig mere en “glasset-er-halvt-fuldt" – end
“glasset-er-halvt-tomt”-type – og derfor bør du glæde dig til afsnit 5:
”Hvordan bliver jeg dropshipper?”.

#5 Hvordan bliver jeg dropshipper?


Okay, lad os lige opsummere:

Du ved nu, hvad dropshipping er.

Du har helt styr på, hvad dropshipping betyder.

Du kender også til både fordelene og ulemperne ved dropshipping.

Så hvordan kommer du videre og starter med at blive dropshipper?

Det kan opsummeres i 5 enkle steps:

1. Vælg en dropshipping-niche

Find en niche (produktgruppe), som du vil specialisere dig indenfor.

Du får sjældent succes med at ville sælge
for mange ting til at starte med – keep it
simple.

2. Find en leverandør

Når du har udvalgt din niche, så find en leverandør inden for samme niche.

Kontakt dem, udarbejd en aftale, og få
detaljerne på plads.

3. Vælg en salgsplatform

Start din webshop, få dit design på plads,
og få oprettet dine produkter fra leverandøren.

Så er du klar til at sælge dine varer, når der kommer kunder i din webshop.


4. Lav en strategi for, hvordan du får kunder i din webshop


Kunderne kommer (desværre) ikke af sig
selv.

Læg derfor en strategi for, hvordan du vil få kunder i din webshop.

Vil du satse 100% på
søgemaskineoptimering? Eller har du
penge til at give dig i kast med enten
Google Ads eller Facebook-annoncering
allerede fra start?

Du får ikke 100 kunder i den første uge –
ting tager tid.

Læg din plan, udfør den, og hav
tålmodighed.

5. Giv dine kunder service i verdensklasse, så de bliver loyale

Du har gjort et stort stykke arbejde med din webshop og din markedsføring.

Der kommer kunder i din webshop, og de
køber dine produkter.

Sørg derfor for, at dine kunder vælger dig
igen næste gang, de har brug for
produkterne!

Yd en verdensklasse service til alle kunder,
så de vælger dig igen.

Du ved selv, hvor meget det betyder, når du handler online.

#6 Hvilke varer kan dropshippes?

Der findes enormt mange forskellige produkter, som du kan vælge i mellem.

Derfor kan det også være svært at finde de produkter, som du skal dropshippe.

For hvad skal du vælge?

Vi giver dig her et par tips, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at udvælge dine dropshipping produkter.

 
Find et populært produkt og gør det specielt
Der er højere konkurrence på populære produkter, så find en måde at gøre det specifikt på.
 
Vil du sælge tøj, så sælg fx barselstøj. Vil du sælge sportsudstyr, så vælg en sportsgren.
 
Kun fantasien sætter grænser for dit produktudvalg.
 
Vælg produkter som er billige i fragtomkostninger
Der er lavere fortjeneste ved dropshipping – så du skal ikke ende i en fragt-fælde, hvor hele dit overskud ædes op af leveringsomkostninger. 

Vælg derfor produkter, som er billigere at sende til kunderne. Sælg tøj i stedet for havemaskiner. Eller smykker i stedet for håndvægte. 
 
Jo lavere fragtomkostning, jo mere overskud er der tilbage til dig og din forretning. 
Vælg produkter med en lav returrate
Hvor mange gange har du købt en vare på nettet blot for at sende den retur, fordi der var gratis retur? 
 
Gæt, hvem der betaler fragten – det gør webshoppen.  
 
Undgå at sætte dig selv i den situation med mange returvarer, og vælg en branche med lavere returrate. 

#7 Find dropshipping-leverandører

Du har forhåbentligt fået nogle ideer til, hvad du kan sælge i din
dropshipping-forretning, og hvis ikke kan du læse mere her.

Derfor er næste skridt: At finde en leverandør som kan levere dine
varer.

Du kan gøre det på to forskellige måder:

  1. Enten vælge en virksomhed, hvis produkter du gerne vil sælge.  

  2. Eller vælge en platform, som udbyder mange forskellige
    leverandører fx danske Vendino Drophipping

Hvis det er første gang, du forsøger dig med dropshipping, så vil vi
anbefale at kontakte en dansk virksomhed. Det gør kommunikationen
nemmere, leveringen sker fra Danmark, og du skal ikke tænke
over told import. 

Men hvordan gør du helt specifikt?

Det er faktisk helt simpelt. Du finder en virksomhed, som tilbyder
varer, som du er interesseret i.

Kontakt dem, og hør, om de er interesseret i at lave en dropshipping-
aftale med dig. Hvis de siger “nej tak”, så må du overbevise dem
om, at de begår en fejl :-) 

dropshipping-leverandører

#8 Hvordan får jeg succes med dropshipping?

Det er ikke anderledes at få succes med dropshipping end med en
almindelig webshop.

Det handler om at tjene flere penge, end du bruger.  

Det er ikke sikkert, at du tjener penge fra dag 1.

Men du skal have en plan for, hvornår du kommer til at gøre det.

Sørg derfor at have styr på økonomien i din forretning og fortjenesten på
dine produkter. 
 

success
coins

Lad os tage et eksempel

Du køber din vare for 100 kr. og sælger den for 200 kr.

Efter fragtomkostninger omarkedsføringsomkostninger er dit overskud
50 kr.

Så for at kunne lave et overskud på 120.000 kr. om året, så skal du sælge
mindst 2400 ordrer om året.

50 kr. overskud x 200 ordrer = 10.000 kr. pr måned.

10.000 kr. pr. måned x 12 = 120.000 kr. pr år.

Så hvis dit mål er at tjene 120.000 kr. pr. år, så skal du sælge mindst 7
ordrer om dagen.

Husk dog også at medtage dine andre omkostninger i regnestykket:

Tallene herover er naturligvis fiktive og blot brugt som eksempel. 

#9 Dropshipping i Danmark
og udlandet 

Det vil klart være nemmest for dig at have din(e) leverandør(er) i Danmark fremfor i udlandet.

Så længe det er indenfor EU, vil det kunne fungere – men bevæger du dig udenfor EU, så vil alle dine varer skulle toldbehandles ved ankomst til Danmark. 

Told, moms og gebyrer skal på beregnes, og hverken prisen eller besværet vil dine kunder stå for.

Vi anbefaler derfor at vælge en leverandør indenfor EU.

Dermed undgår du en masse udfordringer, og din vare kommer frem til din kunde uden problemer.

Vælger du alligevel at importere varer fra fx Alibaba, Aliexpress eller andre forretninger uden for EU, bør du være opmærksom på:

  • Told
  • Moms
  • Risiko for kopivarer
  • Varer der forsvinder under transport
  • Længere leveringstider
  • Alle andre webshops kan sælge de nøjagtig samme varer 

Uanset om du vælger en leverandør fra Danmark, indenfor EU eller udenfor EU, så er det vigtigt at du sætter dig ind i følgende: Regnskab, bogføring & faktura.

worldwide-dropshipping

Er dropshipping den korrekte
forretningsmodel for dig?

Hvis du har læst med hele vejen her til enden, så håber vi, at du er blevet klogere på dropshipping.

Det store spørgsmål her til sidst er nu: Er dropshipping den korrekte forretningsmodel for dig?

Det kan vi desværre ikke svare på. Det er individuelt og afhænger 100% af, hvordan du vil drive din webshop.

Men nu ved du, hvad det er, hvordan du gør, og hvad du skal være opmærksom på.

Har du brug for hjælp til at starte din webshop eller opsætning hertil, så står vi hos DanDomain altid til
rådighed for dig.