Hop med på den populære bølge: Dropshipping

Dropshipping er kun blevet mere og mere populært over de seneste 5 år (se billedet nedenfor).

graf-interesse-for-dropshippingInteresse i dropshipping på verdensplan de sidste 5 år.

Så hvis du er helt ny til online handel eller overvejer at starte en webshop, så bliver du vild med de simple steps i denne guide.

Lad os komme i gang med dropshipping!

hvad-er-dropshipping-infografik

#1 Hvad er dropshipping?

Dropshipping bruges af webshops og er en forretningsform, hvor varerne ikke opbevares på eget lager. Varerne pakkes og afsendes derimod direkte fra leverandøren til slutkunden.

Så snart en kundeordre fuldføres i webshoppen, sendes ordren videre til leverandøren/producenten, som overtager processen herfra.

Den sælgende webshop sørger således blot for at markedsføre produkterne på hjemmesiden i form af billeder, produktkategorier, produkttekst m.m. samt at sælge varen.

Derfor køber webshoppen altså først varen af sin leverandør, når kunden har lagt en ordre i webshoppen.

Ordren sendes videre fra webshoppen til leverandøren, som derefter sender varen direkte ud til shoppens kunder med din pakkelabel på. Dermed kan kunden ikke se, at varen ikke er afsendt af dig, men af din leverandør.

Dropshipping bruges typisk af nystartede forretninger, da det er en forholdsvis nem måde at komme i gang med – men også af større forretninger, som ønsker at udvide deres eksisterende varelager uden en ekstra investering.


#2 Hvad betyder dropshipping?

Dropshopping betyder helt enkelt, at du ikke selv opbevarer og afsender dine varer, men får dem opbevaret og afsendt hos din leverandør.

Dine varer står altså på deres lager, som de sørger for at afsende.

Og du skal ikke engang betale én krone, før du allerede har solgt varen på din webshop.

Det lyder umiddelbart ret nemt, ikke?

Det er det faktisk også langt hen ad vejen.

Men (der er altid et men) hvis det er så nemt, hvorfor er alle webshops så ikke bare dropshippers?

Som med alt andet er der også både fordele og ulemper ved dropshipping, som du bør overveje, inden du starter din dropshippingforretning.

Lad os gennemgå både fordelene og ulemperne ved denne forretningsform, inden du kaster dig ud i dit nye forretningseventyr.


forsendelse-af-pakker

#3 Fordele ved dropshipping

Vi starter med at gennemgå fordelene ved at sælge varer online via dropshipping-metoden.

Den helt åbenlyse fordel er naturligvis, at du ikke har omkostninger til et varelager.

Uden lageromkostning sparer du penge, som du kan investere i at sælge flere varer i din webshop.

Det lyder ret smart, ikke?

Det er netop også derfor, at dropshipping er en god forretningsmodel for nye iværksættere – det er nemt at komme i gang med.

Lad os kigge på de andre fordele ved dropshipping:

 

Du køber først varen, når den allerede er solgt til kunden
Du får aldrig en direkte vareomkostning, før du har en tilsvarende vareindtægt.

 

Lav kapitalkrav til opstart af webshop
Dit opstartskapitalkrav er formindsket, hvilket gør risikoen ved at starte din webshop lavere.
Kort sagt; du har færre penge investeret.

 

Du undgår at binde penge i et varelager
Du risikerer ikke at bruge penge på lokaler, forsikringer og et varelager, som du måske ikke kan få afsat igen. De penge, som du sparer, kan du investere i markedsføring og flere kunder.

 

Du slipper for at bruge tid på lageret
Synes du, at det er sjovt at pakke ordrer? Nej vel? Brug hellere tiden på at hente flere kunder ind i forretningen og yde fantastisk service til dine kunder.

 

Adgang til stort produktsortiment
I og med at du ikke skal facilitere varelageret selv, så kan du have mange produkter ”på lager” på din webshop allerede fra første dag.

 

Arbejd fra hvor som helst
Du kan sidde på terrassen i sommerhuset og sørge for, at dine kunder modtager deres varer - så længe du har en internetforbindelse, så du kan kommunikere med dine leverandører og kunder.

#4 Ulemper ved dropshipping

Dropshipping-modellen er desværre ikke nødvendigvis ”den gyldne hemmelighed” til webshopsucces eller økonomisk rigdom.

Der er nemlig også ulemper ved denne forretningsform.

Men er du opmærksom på dem (og det er du heldigvis om lidt) og har en klar plan for, hvordan du skal overkomme dem – så er du allerede langt.

Lad os gennemgå udfordringerne ved dropshipping:

Lavere fortjeneste

Når du køber varen, så køber du ét stk. ad gangen frem for 50-100 stk.

Derfor vil du ikke opnå en mængderabat, som hvis du havde indkøbt til eget varelager.

Håndteringsgebyr

Det tager længere tid at pakke mange enkeltvise ordrer frem for enkelte store.

Derfor tager det længere tid for leverandørens lagermedarbejdere at servicere dig og din webshop, end de webshopejere, der køber varer til deres eget lager.

Derfor vil du opleve, at leverandørerne kan opkræve et håndteringsgebyr (fx 30 kr. pr. ordre) for deres service.

Leverandørens kvalitet (pakker, afsendelse, lagerbeholdning)

Har du før prøvet at få skylden for noget, som du ikke havde noget med at gøre?

Når du dropshipper, har du ingen kontrol over leverandørens kvalitet ift. afsendelsen af varen:

  • Er pakken bulet, når den kommer frem?
  • Er varen støvet efter at have ligget på lager?
  • Er der påført den korrekte leveringsadresse?

De fleste leverandører har naturligvis styr på dette – men alle laver fejl en gang imellem.

Når det sker, så er det dig og din webshop, der hæfter for leverandørens fejl overfor dine kunder.

Refunderinger kan skabe udfordringer

Hvis en kunde ønsker at returnere en vare – enten pga. fejlkøb eller reklamation – så er det vigtigt at have en klar aftale med dine leverandører.

Skal kunden sende varen retur til leverandøren? Eller skal kunden sende varen retur til dig? I så fald, hvad stiller du op med varen herfra?

Og hvad med fragtomkostninger, hvis kunden har bestilt en ordre med produkter fra flere forskellige leverandører? Hvor lang tid går der, før kunden opretter en reklamationssag, og til varen lander hos din leverandør, inspiceres og vurderes som gyldig/ugyldig reklamation, og pengene tilbagebetales?

Sørg for at have helt klare aftaler med din(e) leverandør(er) i disse tilfælde, så du altid kan give dine kunder den bedste service.

Koordinering af lagerstatus

Hvilke varer er på lager? Har du nu også denne trøje i hvid? Og i størrelse large?

Der kan komme mange spørgsmål vedr. lagerstatus på forskellige varer.

Med dropshipping er du ikke herre over eget varelager. Derfor er du afhængig af din leverandør, hver gang en kunde stiller spørgsmål vedr. varelageret.

Og det kan tage meget af din tid at kommunikere frem og tilbage mellem kunde og leverandør. Tid, som du potentielt set kunne have brugt på at hente flere kunder til din forretning.

Nøglen til at undgå dette er automatisering!

Heldigvis tilbyder de fleste dropshipping-leverandører en direkte integration mellem deres varelager og din webshop, så det hele opdateres automatisk.

Flest fordele eller ulemper?

Nu har vi gennemgået nogle af de fordele og ulemper, der er ved dropshipping.

Du vil sikkert støde på både flere fordele og flere ulemper – men disse er de mest gængse.

Men du er selvfølgelig mere en “glasset-er-halvt-fuldt" – end “glasset-er-halvt-tomt”-type – og derfor bør du glæde dig til afsnit 5: ”Hvordan bliver jeg dropshipper?”.

#5 Hvordan bliver jeg dropshipper?

 

Okay, lad os lige opsummere:

Du ved nu, hvad dropshipping er.

Du har helt styr på, hvad dropshipping betyder.

Du kender også til både fordelene og ulemperne ved dropshipping.

Så hvordan kommer du videre og starter med at blive dropshipper?

Det kan opsummeres i 5 enkle steps:

1. Vælg en dropshipping-niche

Find en niche (produktgruppe), som du vil specialisere dig indenfor.

Du får sjældent succes med at ville sælge for mange ting til at starte med – keep it simple.

2. Find en leverandør

Når du har udvalgt din niche, så find en leverandør inden for samme niche.

Kontakt dem, udarbejd en aftale, og få detaljerne på plads.

3. Vælg en salgsplatform

Start din webshop, få dit design på plads, og få oprettet dine produkter fra leverandøren.

Så er du klar til at sælge dine varer, når der kommer kunder i din webshop.

4. Lav en strategi for, hvordan du får kunder i din webshop

Kunderne kommer (desværre) ikke af sig selv.

Læg derfor en strategi for, hvordan du vil få kunder i din webshop.

Vil du satse 100% på søgemaskineoptimering? Eller har du penge til at give dig i kast med enten Google Ads eller Facebook-annoncering allerede fra start?

Du får ikke 100 kunder i den første uge – ting tager tid.

Læg din plan, udfør den, og hav tålmodighed.

5. Giv dine kunder service i verdensklasse, så de bliver loyale

Du har gjort et stort stykke arbejde med din webshop og din markedsføring.

Der kommer kunder i din webshop, og de køber dine produkter.

Sørg derfor for, at dine kunder vælger dig igen næste gang, de har brug for produkterne!

Yd en verdensklasse service til alle kunder, så de vælger dig igen.

Du ved selv, hvor meget det betyder, når du handler online.

#6 Hvilke varer kan dropshippes?

Der findes enormt mange forskellige produkter, som du kan vælge i mellem.

Derfor kan det også være svært at finde de produkter, som du skal dropshippe.

For hvad skal du vælge?

Vi giver dig her et par tips, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at udvælge dine dropshipping produkter.

dropshipping-find-et-populaert-produkt
Find et populært produkt og gør det specielt
Der er højere konkurrence på populære produkter, så find en måde at gøre det specifikt på.
 
Vil du sælge tøj, så sælg fx barselstøj. Vil du sælge sportsudstyr, så vælg en sportsgren.
 
Kun fantasien sætter grænser for dit produktudvalg.
 
dropshipping-vaelg-produkter-som-er-billige-i-fragtomkostninger
Vælg produkter som er billige i fragtomkostninger
Der er lavere fortjeneste ved dropshipping – så du skal ikke ende i en fragt-fælde, hvor hele dit overskud ædes op af leveringsomkostninger. 

Vælg derfor produkter, som er billigere at sende til kunderne. Sælg tøj i stedet for havemaskiner. Eller smykker i stedet for håndvægte. 
 
Jo lavere fragtomkostning, jo mere overskud er der tilbage til dig og din forretning. 
dropshipping-vaelg-produkter-med-lav-returrate
Vælg produkter med en lav returrate
Hvor mange gange har du købt en vare på nettet blot for at sende den retur, fordi der var gratis retur? 
 
Gæt, hvem der betaler fragten – det gør webshoppen.  
 
Undgå at sætte dig selv i den situation med mange returvarer, og vælg en branche med lavere returrate. 

#7 Find dropshipping-leverandører

Du har forhåbentligt fået nogle ideer til, hvad du kan sælge i din dropshipping-forretning. Derfor er næste skridt: At finde en leverandør som kan levere dine varer.

Du kan gøre det på to forskellige måder:

  1. Enten vælge en virksomhed, hvis produkter du gerne vil sælge.  
  2. Eller vælge en platform, som udbyder mange forskellige leverandører.  

Hvis det er første gang, du forsøger dig med dropshipping, så vil vi anbefale at kontakte en dansk virksomhed. Det gør kommunikationen nemmere, leveringen sker fra Danmark, og du skal ikke tænke over told import

Men hvordan gør du helt specifikt?

Det er faktisk helt simpelt. Du finder en virksomhed, som tilbyder varer, som du er interesseret i.

Kontakt dem, og hør, om de er interesseret i at lave en dropshipping-aftale med dig. Hvis de siger nej tak, så må du overbevise dem om, at de begår en fejl :-) 

#8 Hvordan får jeg succes med dropshipping?

Det er ikke anderledes at få succes med dropshipping end med en almindelig webshop.

Det handler om at tjene flere penge, end du bruger.  

Det er ikke sikkert, at du tjener penge fra dag 1.

Men du skal have en plan for, hvornår du kommer til at gøre det.

Sørg derfor at have styr på økonomien i din forretning og fortjenesten på dine produkter.  


lager_og_fragt-1
regnskab

Lad os tage et eksempel

Du køber din vare for 100 kr. og sælger den for 200 kr.

Efter fragtomkostninger og markedsføringsomkostninger er dit overskud 50 kr.

Så for at kunne lave et overskud på 120.000 kr. om året, så skal du sælge mindst 2400 ordrer om året.

50 kr. overskud x 200 ordrer = 10.000 kr. pr måned.

10.000 kr. pr. måned x 12 = 120.000 kr. pr år.

Så hvis dit mål er at tjene 120.000 kr. pr. år, så skal du sælge mindst 7 ordrer om dagen.

Husk dog også at medtage dine andre omkostninger i regnestykket:

Tallene herover er naturligvis fiktive og blot brugt som eksempel. 


#9 Dropshipping i Danmark og udlandet 

Det vil klart være nemmest for dig at have din(e) leverandør(er) i Danmark fremfor i udlandet.

Så længe det er indenfor EU, vil det kunne fungere – men bevæger du dig udenfor EU, så vil alle dine varer skulle toldbehandles ved ankomst til Danmark. 

Told, moms og gebyrer skal på beregnes, og hverken prisen eller besværet vil dine kunder stå for.

Vi anbefaler derfor at vælge en leverandør indenfor EU.

Dermed undgår du en masse udfordringer, og din vare kommer frem til din kunde uden problemer.

Vælger du alligevel at importere varer fra fx Alibaba, Aliexpress eller andre forretninger uden for EU, bør du være opmærksom på:

  • Told
  • Moms
  • Risiko for kopivarer
  • Varer der forsvinder under transport
  • Længere leveringstider
  • Alle andre webshops kan sælge de nøjagtig samme varer 

Uanset om du vælger en leverandør fra Danmark, indenfor EU eller udenfor EU, så er det vigtigt at du sætter dig ind i følgende: Regnskab, bogføring & faktura.


dropshipping-udlandet-1

Er dropshipping den korrekte forretningsmodel for dig?

Hvis du har læst med hele vejen her til enden, så håber vi, at du er blevet klogere på dropshipping.

Det store spørgsmål her til sidst er nu: Er dropshipping den korrekte forretningsmodel for dig?

Det kan vi desværre ikke svare på. Det er individuelt og afhænger 100% af, hvordan du vil drive din webshop.

Men nu ved du, hvad det er, hvordan du gør, og hvad du skal være opmærksom på.

Har du brug for hjælp til at starte din webshop eller opsætning hertil, så står vi hos DanDomain altid til rådighed for dig.